بوم مدل کسب و کار چیست؟

آیا در حوزه لوازم خانگی به بیزینس مدل یا بوم کسب و کار نیاز هست؟

آیا برای راه  اندازی فروشگاه لوازم خانگی به بوم مدل کسب و کار نیاز هست؟

در ابتدا به تعریف بوم کسب و کار می پردازیم:

فرض کنید که می خواهید یک ساختمان را در یک زمین ۵۰۰ متری بسازید. بدون داشتن نقشه و طرح اولیه و برآورد هزینه ها شروع به ساختن نخواهید کرد.

بوم کسب و کار، همان نقشه کسب و کار شماست.

مهم نیست چندین سال در یک شغل فعالیت داشته اید، نقشه ‌راه همیشه برای هر کسب و کاری به کار می آید.

اهداف کسب و کارتان، روشن و واضح می گردد

تخمین‌های علمی بسیار بهتر عمل می کند

اولویت ها، همواره خاطرنشان می شود

روابط متقابل درک می‌شود

نقاط کلیدی تعیین شده شما را در مسیر نگه میدارد

مسئول انجام کارها تعیین می شود

هدف اعضای تیم مدیریت و نتایج حاصله به‌راحتی قابل ردیابی است

برنامه ریزی و مدیریت جریان نقدی را بهبود می دهد

اصلاحات کسب و کار برای جلوگیری از ضرر انجام میشود

بخش اول بوم مدل کسب و کار مشتریان

مشتریان قلب مدل کسب و کار هستند

 در ابتدا باید مشتریان خود را بشناسید تا کسب و کار شما معنا پیدا کند

 بدون مشتری هیچ کسب و کاری دوام پیدا نمی کند.

باید از خود سوال کنیم:

کسب و کار ما به چه افراد یا سازمان‌های دسترسی دارد و به آنها خدمت رسانی می کند؟

 ما به چه مشتریان و کاربرانی قرار است سرویس دهیم؟

 نیاز مشتریان خود را  شناسایی کنید؟

این کسب و کار، خلق ارزش برای چه کسانی هست و مهمترین مشتریان ما چه کسانی هستند؟

معیار گروهبندی مشتریان:

نیازهای مشتریان: نیازهای متفاوت مشتریان مستلزم راه حل های مختلف است.

کانالهای دسترسی متفاوت: : باید در نظر گرفت که مشتریانتان از چه طریقی برای خرید راحتتر هستند. خرید حضوری، خرید اینترنتی و ….

سطح سودآوری: با توجه به ارزشی که مشتریان برای شما ایجاد ایجاد می کنند طبیعتا سطح سودآوری آنها نیز متفاوت است. و در نتیجه خدمت رسانی به آنها نیز متفاوت خواهد بود.

تمایل پرداخت برای جنبه های مختلف محصول یا خدمت: مشتریانی که تمایل دارند برای یکی از محصولات شما تمایل به هزینه کردن دارند را در گروه های خاص قرار دهید و به شیوه ای خاص به آنها خدمت رسانی کنید.

 مثلا گروه بندی لوازم خانگی شامل: خانومهای خانه دار، خانوم های شاغل، کارمندان دولت، افرادی که قصد خرید جهیزیه دارند.

مجتمع تجاری آتی سان  اولین و بزرگترین بازار لوازم خانگی استان همدان

بخش دوم بوم مدل کسب و کار ارزش پیشنهادی

منظور از ارزش پیشنهادی چیست؟

اول به این پرسش پاسخ دهید که از نظر شما ارزش به چه معناست؟

ارزش در واقع چیزی است که به ما یک چیز مثبت اضافه کند. که ممکن است مالی، اعتباری یا جنبه های پرستیژی داشته باشد و یا ممکن است زندگی و کار را برای ما راحتتر کند.

سوال دوم این است، چرا باید مشتریان، شما را به رقبا ترجیح دهند؟ دلیل ترجیح دادن چیزی است که باید در این قسمت از بیزینس مدل خود اضافه کنید.

هر ارزش پیشنهادی گروه منتخبی از محصولات یا خدمات است که نیازهای یک بخش خاص از مشتریان را براورد می کند.

سوالات مربوط به این بخش که باید پاسخ دهید:

چه ارزش هایی را به مشتریان ارائه می دهیم؟

آیا کار ما برای آنها اهمیت دارد؟

به حل کدام مشکل مشتری می پردازیم؟

چه نیازهایی را برآورده می کنیم؟

چه محصول یا خدمتی، برای هر بخش از مشتریان داریم؟

بخش سوم کانال های توزیع

برای اینکه بدانیم ارزشهای پیشنهادی خود را چگونه به دست مشتریان برسانیم باید به یک سری از سوالات پاسخ دهیم؟

بخش های محتلف مشتریان چه کانالهایی را ترجیح می دهند؟

چگونه با برنامه زندگی مشتریان هماهنگ باشیم؟

انواع کانال ها را بشناسیم،

کانال ها به دو دسته فیزیکی که برای تحویل محصول باید به آن مراجعه شود و کانال های مجازی که از طریق فضای مجازی به ان دسترسی دارند، تقسم میشوند.

بخش چهارم بوم مدل کسب و کار ارتباط با مشتریان

ارتباط با مشتریان، بخش مهمی در فعالیتهای ارائه یک خدمت است.

باید در هر قسمت، ارتباط موثری با مشتریان داشته باشیم.

در این بخش باید به سوالات زیر پاسخ دهید.

چطور یک رابطه عاطفی با مشتریان، ایجاد کنیم؟ پاسخ به این سوال می تواند برای هر بخش از مشتریان متفاوت باشد.

چرا باید با مشتریان ارتباط داشته باشیم؟

هر بخش از مشتریان دوست دارند با آنها چطور رفتار شود؟

برای جذب مشتریان چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ تبلیغ، کمپین، تخفیفات هدفمند و …

برای حفظ مشتریان چه کاری باید انجام دهیم؟ خدمات پس از فروش، بررسی و چک کردن سلامت محصول، و پیگیری رضایت مشتریان.

آیا با سیستم های مختلف درگیر کردن مشتری آشنایی داریم؟ مثل شبکه اجتماعی، تبلیغات محیطی، ایجاد وبسایت

برای توسعه مشتریان، چه کار باید بکنیم؟ و راهکارهای توسعه مشتریان جدید را بشناسیم

اهداف بخش ارتباط با مشتریان:

  1. جذب مشتری: برای جذب مشتریان جدید، نیازمند راهکارهای متفاوتی هستیم
  2. حفظ مشتری: زمانی که مشتری از ما خرید می کند و می رود، تازه کار ما با او شروع می شود. باید در نظر داشته باشیم که چه مشتریانی را حفظ کنیم
  3. افزایش مشتریان

بخش پنجم جریان های درآمدی

این بخش از مدل کسب و کار، نشان دهنده درآمدی است که از هر بخش مشتریان کسب می کنید.

روش های درآمد زایی در حوزه لوازم خانگی از طریق فروش محصول فیزیکی است. در این بخش از بوم کسب و کار بتوانیم نحوه قیمت گذاری محصولات را بررسی کنیم.

مدل کسب و کار می تواند شامل دو نوع مختلف از جریان های درآمدی باشد:

درآمدهای تراکنشی:

درآمد تراکنشی، حاصل پرداخت مشتری برای یکبار خرید است.

درآمد تکرارپذیر:

درآمد تکرارپذیر حاصل پرداخت های مکرر مشتریان در قبال ارائه یک ارزش پیشنهادی یا فراهم سازی خدمات پس از فروش برای آنهاست.

بخش ششم  بوم مدل کسب و کار منابع کلیدی

سمت راست بوم کسب و کار، نحوه کار کردن مدل کسب و کارمان را تعیین می کند.

مهم ترین دارایی مورد نیاز برای عملکرد صحیح مدل کسب و کار چیست؟

هر کدام از بخش های سمت راست مدل کسب و کار مثل ارزش های پیشنهادی، کانال ها، ارتباط با مشتریان و جریان های درآمدی نیاز به چه منابعی دارند؟

برای هر بخش، منابعی که مورد نیاز است را باید لیست کنیم، زیرا باید به دنبال تامین این منابع باشیم.

شاید اگرا این منابع را لیست نکنیم. این کسب و کار اصلا شکل نگیرد.

انواع منابع شامل:

منابع فیزیکی: مثل فروشگاه، محصولات و لوازم مورد استفاده در مغازه و….

منابع معنوی: مثل قراردادهای بسته شده، خوش قول بودن و قابل اعتماد بودن و…..

منابع انسانی: پرسنل و نیروی کار در فروشگاه

و منابع مالی

بخش هفتم بوم مدل کسب و کار فعالیت های کلیدی

اقدامات و وظایف کلیدی محور اجرا  و به نتیجه رساندن تمام مواردی است که تاکنون در مورد آنها صحبت کرده‌ایم.

یعنی برای آنالیز پرسونای مشتریان ، طراحی و تعیین ارزش پیشنهادی که به مشتری ارائه می‌شود، برقراری ارتباط با مشتریان ، تعیین هزینه‌ها و درآمد و جریان نقدینگی در کسب و کار و در نهایت تعیین منابع کسب و کار ، لازم است که اقدامات کلیدی را بشناسیم و بتوانیم آنها را به درستی اجرا کنیم.

برای این که بتوانیم فهرست خوب و مناسبی از اقدامات کلیدی کسب و کارمان تهیه کنیم، لازم است که ابتدا یک نگاه کلی به بوم مدل کسب و کار و اطلاعاتی که تاکنون جمع آوری شده است داشته باشیم. با در نظر گرفتن اطلاعات هر بخش از بوم مدل کسب و کار، می‌توانیم فهرست فعالیت‌ها را استخراج کنیم:

  • با در نظر گرفتن ارزش پیشنهادی کسب و کار، چه نوع فعالیت‌هایی بیشترین اهمیت را دارند؟
  • کانال‌های توزیع چگونه در نظر گرفته شده‌اند؟ فهرست فعالیت‌هایی که به این حیطه از کسب و کار مربوط می‌شوند چیست؟
  • برای حفظ روابط با مشتری‌ها نیاز به انجام چه نوع فعالیت‌هایی وجود دارد؟
  • کدام فعالیت‌ها و اقدامات برای حفظ جریان‌های درآمد کسب و کار اساسی است؟

بخش هشتم شرکای کلیدی

شبکه ای از تامین کنندگان و شرکا برای عملکرد صحیح مدل کسب و کار

در این بخش جدا از شناسایی شرکا باید به این موضوع فکر شود و چند نکته را مد نظر قرار دهد.

اینکه با چه کسانی شراکت بکنید، و این بستگی به این دارد که در حا حاضر شما چه چیزها و چه پتانسیل هایی دارید؟

و چه کارهایی را می توانید خودتان انجام دهید؟ و چه کارهایی را نمیتوانید انجام دهید؟ علاوه بر این چه منابعی را خودتان می توانید تامین کنید.

شرکا قرار است کدام منابع کلیدی را فراهم کنند؟

شرکا قرار است کدام یک از فعالیت های کلیدی شما را انجام دهند؟

آیا شرکا از شما قویتر هستند یا خیر؟

چرا به دنبال شریک هستید؟

آیا برای شما بهینه سازی و صرفه اقتصادی دارد

آیا با شراکت کاهش ریسک خواهید داشت

منابع و فعالیت های خاصی رو بدست می آورید.

بخش نهم بوم مدل کسب و کار ساختار هزینه

ساختار هزینه ها، تمام هزینه‌هایی را تشریح می‌کند که اجرای مدل کسب ‌وکار با خود به همراه دارد. این جزء سازنده،

مهمترین هزینه‌هایی را که حین اجرای یک مدل کسب ‌وکار خاص ایجاد می‌شود را توصیف می‌کند.

خلق و ارائه ارزش، حفظ ارتباط با مشتری و ایجاد درآمد، همگی با خود هزینه‌هایی را به همراه دارند. پس از تعریف منابع کلیدی، فعالیت های کلیدی و شرکای کلیدی می‌توان چنین هزینه‌هایی را به سادگی محاسبه نمود.

اما سوالاتی که در این قسمت مطرح می گردند:

مهم‌ترین هزینه‌های مدل کسب‌وکار ما چیست؟

گران ترین منابع کلیدی کدام مواردند؟

و گران ترین فعالیت‌های کلیدی کدام ها می‌باشند؟

با پاسخ به این سوال ها به راحتی هزینه هایی که باید پرداخت کنید رو بصورت دقیق براورد می کنید و طبق اون برنامه ریزی خودتون رو انجام میدید

برای اطلاع بیشتر از بوم مدل کسب و کار می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

بوم مدل کسب و کار