راه اندازی فروشگاه لوازم خانگی در بازار رقابتی امروز دیگر مثل گذشته نیست.

به نظر بعضی ها این کار، کار بسیار ساده ای است. از نظر آنها داشتن یک مغازه و پرکردن آن با چند عدد وسیله و با کمی چاشنی سلیقه و الهام گرفتن از اینترنت کسب و کار انها را رونق می بخشد.

باید در نظر داشت که این تکنیک ها در گذشته موثر بوده و برای بازار لوازم خانگی امروزه باید از تکنیک های جدید بهره بگیریم

برای شروع راه اندازی یک فروشگاه لوازم خانگی ، نیاز به تحقیقات بازاریابی دارید، که اصل اولیه موفقیت است. از طرفی دیگر داشتن سرمایه نقدی، شناخت بازار و شناخت رقبا مهمترین عواملی است که هر کدام به اندازه خود، در افزایش فروش و برندینگ شما تاثیر دارد.

قدم اول راه اندازی فروشگاه لوازم خانگی پیدا کردن مغازه و مکان مناسب 

قدم اول برای راه اندازی فروشگاه لوازم خانگی ، پیدا کردن مغازه و مکان مناسب است.

به قل قدیمی ها مغازه باید پا خور داشته باشد.

اما امروزه امکانات ویژه تری را باید در نظر گرفت، مثل دسترسی و حمل و نقل آسان برای کالاها،  و همچنین مغازه ها، ظاهری زیبا و چشمگیر داشته و دارای تهویه مناسب و فضای مطبوع باشند.

این ویژگی ها باعث می شود مشتریان با خیال راحت خرید کنند و زمان بیشتری را در مغازه شما سپری کند.

اگر قصد راه اندازی در مراکز خرید دارید به تمامی این نکات توجه کنید، در نظر داشته باشید مراکز تجاری

باید از سیستم های سرمایشی و گرمایشی مناسب، آسانسورهای حمل بار برای جا به جایی محصولات، ظاهری زیبا و شکیل، از نظر امنیتی کاملا مجهز باشد و همچنین دارای پارکینگ اختصاصی باشد تا مشتریان به راحتی خریدهای خود را حمل کنند.

قدم دوم شناخت رقبای کسب و کار

بعد از پیدا کردن محل مناسب، شناخت رقبای کسب و کار شما در اولویت است. باید بررسی کنید در حوزه کسب و کاری شما

چند نفر در آنجا به همین فعالیت مشغول هستند؟

چگونه فعالیت می کند؟

چه چیزی می فروشند و چه چیزی نمی فروشند؟

هر چند وقت یکبار مغازه آنها به روز می‌شود؟

رفتار فروشندگان آنها چگونه است؟

هر کدام از آنها چه تفاوت و چه مزیتی دارد؟

همه اینها را بنویسید و برای خود تحلیل کنید این تحقیق و بررسی به شما کمک می کند تا ضعف رقبا را برای خود را پیدا و یک مزیت رقابتی نسبت به آنها پیدا کنید.

در این کانل روش های موثر برای تحلیل رقبا بطور کامل آموزش داده می شود.

اما اگر فرصت این کار برایتان مهیا نیست حتما از یک مشاور راهنمایی بگیرید.

قدم سوم انتخاب کالا و تامین کننده مناسب

بعد از انتخاب محل مناسب، تحلیل رقبا و گرفتن مجوز نوبت به انتخاب کالاهایی است که قصد دارید بفروشید. برای این کار باید یک منبع مناسب برای تامین اجناس فروشگاه پیدا کنید که سه روش برای تامین کالا وجود دارد:

خرید از بنک دار و عمده فروش

اولین روش، خرید از بنکدار یا عمده فروش است.

بنکدار در حقیقت یک واسطه است که کالا را در مقیاس بزرگ به صورت مستقیم از تولید کننده وارد کننده میخرد و آن را به خرده فروش‌ها می‌رساند.

یکی از مزیت‌های مهم خرید از بنکداران این است که اگر کسب و کارتان موفق و شناخته شده باشد می توانید با چک خرید کنید.

خرید مستقیم

روش دوم خرید بدون واسطه از تولید کننده یا وارد کننده است.

در این روش هزینه واسطه به قیمت کالا اضافه نمی شود و می توانید اجناس را با قیمت پایین تر خریداری کنید.

مشکل بزرگ خرید مستقیم این است که به سرمایه زیادی نیاز دارید و تولید کننده ها و وارد کننده ها، کالا را در تعداد زیادبه فروش می رسانند،

در نتیجه کسانی که قصد راه اندازی فروشگاه لوازم خانگی دارند این روش برای آنها سخت است.

اخذ نمایندگی

روش سوم، گرفتن نمایندگی یک برند خاص است.

در این روش بعد از احداث فروشگاه لوازم خانگی، محصولات به راحتی توسط تامین کننده، تأمین می‌شوند و نیازی نیست مدام قیمت های عمده فروش های مختلف را مقایسه کنید.

برای گرفتن نمایندگی باید شرایط مشخص شده را داشته باشید این شرایط می‌تواند شامل متراژ فروشگاه، دکوراسیون فضای داخلی،  تعداد پرسنل و موارد دیگر باشد.

یکی از معایب این روش این است که فقط میتوانید محصولات این برند را به فروش برسانید. بنابراین قبل از گرفتن نمایندگی در مورد برند تحقیق کنید.

قدم چهارم تبلیغات و بازاریابی

استراتژی تبلیغات اثربخش، موردی است که افراد بسیار کمی به آن توجه می کنند.
همچنین یک فروشنده لوازم آشپزخانه و لوازم خانگی خوب برای افزایش فروش لوازم خانگی، باید اعتماد به کالای خود را در دل مشتری به وجود آورد.
بهترین روش برای ایجاد اعتماد در کوتاه مدت، استفاده از تبلیغات است.
تبلیغات به شیوه سنتی شامل چاپ تقویم، چاپ تراکت تبلیغاتی، چاپ آگهی در روزنامه و مجلات و نصب بنر روی بیلبورد های سطح شهر هنوز اثرگذاری خود را دارند،

اما افراد کمی آنها را مشاهده می‌کنند و هزینه زیادی در بر دارد.
روش های نوین شامل:
طراحی سایت که روزانه میلیون ها بیننده دارد، داشتن یک وب سایت، یکی از مواردی است که در حال حاضر هر کسب و کاری به ویژه صنعت لوازم خانگی به آن نیاز دارد و باید به آن توجه ویژه شود.

در اینستاگرام تبلیغ کنید، امروزه با توجه به قدرت اینستاگرام که روزانه چند صد میلیون بازدید کننده دارد هیچ یک از کسب و کارها نباید از آن غافل شوند.

یکی از ابزارهای مهم برای تبلیغات اینستاگرام است.
همچنین اگر قصد راه اندازی مغازه در مجتمع های تجاری دارید در نظر داشته باشید که این مجتمع نیز استراتژی تبلیغاتی داشته باشد زیرا سبب افزایش پاخور و همچنین افزایش مشتری برای شما می شود.

قدم پنجم چیدمان ویترین همچنین دکور کردن مغازه ها

باید در نظر داشت که چیدمان جذاب پشت ویترین و داخل فروشگاه، افرادی که حتی به آنها نگاه نمی کنند هم جذب می کند.

در واقع ویترین، پل ارتباطی بصری بین مشتری و اولین تصویر ذهنی او از تجارت شماست و اگر دکوراسیون ویترین برای مشتری جذاب باشد وی را ترغیب می کند از داخل مغازه بازدید کند

قدم ششم برنامه ریزی برای افتتاحیه فروشگاه

وقتی به مراحل پایانی احداث فروشگاه لوازم خانگی رسیدید یک افتتاحیه بزرگ برنامه‌ریزی کنید.

 نیاز به هزینه زیادی نیست.  افتتاح کردن فروشگاه صبح روز ‌شنبه منطقی نیست به جای آن  عصر روز پنج شنبه که بیشتر مردم برای تفریح بیرون می‌روند، زمان ایده آلی برای افتتاحیه است.

 همچنین تاریخ و ساعت دقیق فروشگاه را چند هفته قبل از طریق رسانه های اجتماعی و سایر کانال های بازاریابی اطلاع‌رسانی کنید.

سخن آخر

عملی کردن ایده فروشگاه لوازم خانگی ساده به نظر می‌رسد

اما در دنیای رقابتی امروز برای پیشی گرفتن از رقبا و جذب مشتری، باید اطلاعات کامل در مورد شرایط بازار و کسب و کار داشته باشید.

با این حال احداث فروشگاه پایان ماجرا نیست، بعد از اینکه فروشگاه را افتتاح گردید باید آن را مدیریت کنید و انواع ترفندها و راهکارهای مناسب را برای افزایش سود و گسترش کسب و کارتان به کار بگیرید.