در سبک های تصمیم گیری خرید لوازم خانگی

هر مشتری یا مصرف کننده با سبک تصمیم‎گیری مشخصی با بازارهای مختلف در ارتباط است و این سبک ها در طول زمان کم و بیش ثابت باقی می مانند.

عوامل زیادی در تصمیم گیری خرید محصولات لوازم خانگی موثرهو و کافی است شما متوجه شوید مشتریان شما در چه دسته قرار دارند تا بتوانید به راحتی نیازهای انها را برآورده کنید.

حساسیت نسبت به کالا یا ایده آل خواهی در سبک تصمیم گیری خرید لوازم خانگی:

این خصیصه میزان درجه ای از مصرف کنندگانی است که به کیفیت کالا حساس هستند و بطور نظام یافته در پی دستیابی به کالا مورد نظر با بالاترین و بهترین کیفیت هستند، اندازه گیری می کند.

سبک تصمیم گیری خرید لوازم خانگی حساسیت نسبت به برند کالا

این خصیصه میزان تمایل مصرف کنندگان را به خرید از برندهای گران قیمت و شناخته شده را می سنجد.

این مصرف کننده بر این عقیده است که هر چه قیمت محصول بالاتر باشد کیفیت ان نیز بهتر است.

حساسیت نسبت به جدید و به روز بودن کالا

مشخصه ای است که میزان تمایل به محصولات جدید و ابتکاری را می سنجد.

این سبک یا مشخصه تصمیم گیری، انگیزه ای است در جهت بروز بودن با سبک های جدید بازار و روندهای مد.

حساسیت به لذت گرایی و تمایل به خرید برای سرگرمی:

مشخصه یا سبکی که میزان تصمیم گیری به خرید مصرف کننده را به منزله یک فعالیت سرگرم کننده و لذت بخش در انتخاب محصولات می سنجد.

حساسیت نسبت به قیمت و ارزش مورد تبادل:

این سبک آن دسته از مصرف کنندگانی است که به قیمت بسیار حساس هستند و هدف آنها دریافت بالاترین ارزش در قبال مبلغ پرداختی هستند.

تمایل بدون برنامه ریزی و قصد قبلی:

مشخصه ای که خریداران را افرادی می دانند که خریدهای آنان بدون برنامه ریزی است و به مبلغ پرداختی خرید آنان، ارتباطی ندارد.

ممکن است این خریداران در آینده از خریدهایشان پشیمان شوند.

سردرگمی مصرف کننده به واسطه انتخاب های فراوان :

این سبک میزان ناتوانی و بی اعتمادی در مدیریت و تعداد گزینه های در دسترس برای انتخاب مصرف کنندگان را می سنجد.

این مصرف کنندگان حجم بالایی از اضافه بار اطلاعاتی را تجربه می کنند.

 عادت گرایی و وفاداری نسبت به یک برند:

این سبک مصرف کنندگانی را شناسایی می کند که به برند یا فروشگاهی علاقه دارند.

این وفاداری در مورد مشتریانی به کار می رود که خریدهای انها  از روی عادت بوده  .

به خرید از برند یا فروشگاه مورد علاقه خود وفادارند.

با توجه به بررسی های انجام گرفته آمار مصرف کنندگان لوازم خانگی بصورت زیر است:

سبک تصمیم گیری خرید لوازم خانگی

عوامل موثر در سبک تصمیم گیری خرید لوازم خانگی

با توجه به تحقیقات و بررسی های صورت گرفته در بازار لوازم خانگی،

تحلیل ها حاکی از آن است که رابطه معناداری بین شغل، جنسیت، میزان درامد ماهانه، تعداد افراد خانواده، گروه سنی و وضعیت تاهل در تعیین سبک تصمیم گیری بین مشتریان لوازم خانگی وجود دارد.

از بعد جنسیت و سبک های مختلف تصمیم گیری خرید، ۳۵% از خانوم ها از سبک تمایل بدون برنامه ریزی و قصد قبلی خرید پیروی می کنند.

در حالیکه تنها ۱۲ % از مردان این سبک را می پسندند.

که نشان دهنده تفاوت فاحش در این سبک تصمیم گیری هستند.

و همچنین ۷۰% مردان و ۵۵% خانوم ها از سبک ایده آل خواهی خود پیروی می کنند. که نشان دهنده توجه و حساسیت بالای هر دو جنس به بعد کیفیت کالا به هنگام خرید است.

از بعد گروههای سنی مختلف، حدود ۷۷% افراد کمتر از ۲۷ سال تمایل به سبک ایده آل خواهی،

۳۹% افراد بین ۲۸ تا ۳۸ سال از سبک خرید بدون قصد قبلی،

حدود ۸۳% افراد بین ۳۹ تا ۴۹ سال و افراد بالا ۵۰ سال از سبک ایده آل خواهی در تصمیم گیری خود پیروی می کنند.

از بعد وضعیت تاهل و سبک تصمیم گیری خرید،

هر دو گروه افراد مجرد و متاهل به ترتیب با ۵۶ درصد ۶۵ از افراد سبک ایده آل خواهی پیروی می کنند.

که نشان می دهد افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد از سبک ایده آل خواهی و توجه به کیفیت کالا در تصمیم گیری خود استفاده می کنند.

از بعد میانگین درامد ماهانه و سبک تصمیم گیری خرید،  تقریبا تمامی گروههای درامدی، سبک ایده آل خواهی را دنبال می کنند.

از بعد اندازه خانواده و سبک تصمیم گیری خرید افراد متاهل دارای حداقل یک فرزند سبک تصمیم گیری ایده آل خواهی را مد نظر قرار می دهند. ولی افرادی که فرزندی ندارند بیشتر از سبک خرید بدون قصد قبلی پیروی می کنند.

از بعد تحصیلات تمامی افراد چه با مدرک دیپلم و چه با مدرک دکترا از سبک ایده آل خواهی پیروی می کنند، که در این بین با بالا رفتن سطح تحصیلات آنان میزان تمایل افراد به کیفیت محصولات افزایش میابد.

به گونه ای که ۹۰% افرادی که دارای مدرک دکترا هستند سبک ایده آل خواهی را می پسندند.

استراتژی بازاریابی با توجه به سبک تصمیم گیری خرید لوازم خانگی

بعد کیفیت بیش از هر بعد دیگری دارای اهمیت بوده و کیفیت اجناس و ادراک از بالا بودن کیفیت یک برند خاص در الویت اول جامعه قرار دارد.

مدیران می توانند با تکیه بر همین بعد و ارائه تبلیغاتی که بیانگر کیفیت بالای محصولات آنان است، مشتریان بیشتری را جذب کالای خود کنند.

دومین سبک مورد توجه، سبک خرید بدون برنامه ریزی قبلی که بیشتر در بین خانوم ها رایج است

به مدیران فروشگاه پیشنهاد می شود،

با بهره گیری از عناصر تبلیغات مقایسه ای با تاکید بر بعد کیفیت، به جذب مشتریان بالقوه بپردازند.

در این سبک، ارتباطی بین خرید و مبلغ وجود ندارد، به همین دلیل تمرکز بیشتر را بر جنبه های کاربردی و کیفی محصولات و تفاوت آن با محصولات مشابه قرار دارد.

کاهش سر درگمی خریداران از قیمت و تنوع محصولات. روشی موثر در تصمیم گیری خرید می باشد.

وجود محصولات متنوع با قیمت های نزدیک به هم و عدم اطلاعات مناسب موانعی است که وجود دارد.

فروشگاهها برای آن دسته از مشتریان که به حتم تعداد آنها کم نیست، راهکارهای تبلیغاتی مناسب را در راستای افزایش اطلاعات مشتریان در دستور کار قرار داده و از آن بعنوان فرصتی برای پیشی گرفتن از رقبا استفاده کند.

در تمایل مشتریان به خرید بر اساس سبک لذت گرایی،

فروشگاهها و مدیران باید به ویترین فروشگاههایشان به منظور جذب مشتریان، توجه بیشتری کرده و عوامل محیطی

مانند رنگ، نور، نحوه آرایش و حتی طراحی داخلی و فضای فروشگاه، برای جلوه بهتر محصولات در اولویت قرار دهند. زیرا وجود محیط جذاب و باز از نظر مشتریان در تصمیم گیری خرید آنها بسیار مهم است.

در سبک توجه به برند کالا و فروشگاه در بین خریداران محصولات لوازم خانگی، مدیران فروشگاه با اتخاذ راهبردهایی در راستای حفظ و بهبود وضعیت فعلی نام و نشان تجاری کالا یا فروشگاه خود در راستای حفظ و جذب مشتریان جدید گام بردارد.

برگرفته از مقاله شهریار محسنین   محمد رحیم اسفیدانی محسن کرمی احمد خواجه دهاقانی

بررسی سبک‎های تصمیم‎گیری مشتریان در خرید محصولات لوازم خانگی