کاریز فروش یا خط لوله فروش چیست؟ کاریز فروش یا خط لوله فروش سیستمی است که به شما امکان می دهد فروش و فعالیت خود را به صورت متریک سازماندهی کنید، بنابراین می توانید با سازماندهی، پیگیری و  رهبری ، چشم لانداز فروش خود را به حداکثر برسانید.

یک کاریز فروش به چند قدم تقسیم می شود،

این مراحل محتلف فروش، به شما این امکان را می دهد که در هر زمان اگر یک مشتری احتمالی دارید، شما یا تیم فروشتان بتوانند اقدامات مناسب را برای تبدیل مشتری از نقطه مناسب به خرید کردن انجام دهید.

اما چرا باید خط لوله فروش ایجاد کنیم؟

یک خط لوله فروش یا کاریز فروش استاندارد به شما این امکان را می دهد تمرکز خود را تنها بر مواردی که نیاز به توجه ویژه شما دارند قرار دهید.

در حالیکه در دهه های پیش همه چیز بطور سنتی و فقط با یک قلم کاغذی پیش می رفت اما با گذشت زمان همه چیز بطور پیچیده تر شده و بنابراین به سیستمی نیاز است که آنچه را که در حال انجام است پیگیری کرده و بطور موثر چشم انداز تغییر دهد.

علاوه بر این هر مرحله از فرآیند خرید شما به احتمال زیاد نیاز به یک رویکرد منحصر بفرد و یک پیام تخصصی برای اطلاع رسانی دارد.

وجود کاریز فروش به شما کمک می کند تا سرعت خود را برای هر مرحله به شخصی سازی کنید. نیازهای مشتری را تشخیص داده و هر لحظه به آن توجه کنید.

نحوه ایجاد خط لوله فروش (کاریز فروش – Sales Pipeline )

یکی از مهم ترین بخش ها و مسلما اساس هر کاریز فروش یا Sales Pipeline تعیین مراحل فرآیند فروش است که می خواهید پیگیری کنید.

این به شما امکان می دهد در هر زمان ببینید که چشم انداز و هدفتان چیست؟ و چه اقدامی باید انجام شود؟

همچنین به شما امکان دسترسی به داده ها را می دهد تا ببینید کجا می توانید روند فروش خود را بهبود بخشید، مشکلات را بر طرف کنید و روش های محتلف را برای افزایش فروش امتحان کنید.

روند ایجاد یک خط لوله فروش چیزی شبیه این است برای هر فروشگاه یا هر کسب و کاری متفاوت باشد اما با یک طرح یکی را ارائه می دهیم و شما با توجه به موقعیت شغلی خود می توانید از آن استفاده کنید.

اقدامات لازم برای ایجاد کاریز فروش

  ۱- تماس اولیه

مرحله اولیه هر کاریز فروش زمانی است زمانی است که با مشتری احتمالی تماس می گیرید که ممکن است تماس، ملاقات حضوری تماس تلفنی پیامک یا ایمیل باشد.

این مرحله برای پیگیری بسیار مهم است.